tirsdag 20. november 2012

Forsøk 1. Hvor liker kaffedyr seg?


HENSIKT: 

Å lære om den naturvitenskapelige arbeidsmetoden.
Å lære om begrepene HENSIKT, HYPOTESE, UTSTYRSLISTE, FRAMGANGSMÅTE, RESULTAT og KONKLUSJON.
For å lære om dette skal dere gjøre et forsøk med skrukketroll.
Dere skal finne ut hvordan skrukketrollene liker å ha det og hvor de trives best, med andre ord skal vi finne ut hvilket miljø de har spesialisert seg på:
  1. Varmt eller kaldt
  2. Tørt eller vått
  3. Mørkt eller lyst
  4. I tillegg skal dere definere noen faktorer selv, f. eks salt og sukker



HYPOTESE:

Varmt/Kaldt:  Jeg tror flertallet av kaffidyrene liker seg på varmt.

Tørt/Vått: Jeg tror flertallet av kaffidyrene liker seg på tørt.

Lyst/Mørkt: Tror de fleste liker seg i mørket, pga er jo alltid der dem ligger når vi finner dem ute.

Sukker/Salt: Tror flertallet ligger på sukker.

UTSTYR: 

(-) Petriskåler
(-) Papp
 (-) 5 kaffe dyr
 (-) Kaffepapir
 (-) Klokke
 (-) Isopor
(-) Isbit


FREMGANGSMÅTE:

Først fant vi alt utstyret vi trengte
Så, så vi om kaffe dyrene likte seg på tørt eller vått først, Så skrev vi ned fra 1min, 2min og 5min hvor hvor mange
av dem som var enten på vått eller tørt. Og det samme gjorde vi med Mørkt og lyst, da brukte vi papp og et svart papir.
Så brukte vi Isopor under det ene halvdelen  petriskålen og isbit i den andre halvdelen og noterte ned hvor de gikk.
Til slutt fant vi et Kaffepapir (Kaffefilter) og dyppet den ene delen i saltløsning og den andre i sukkervann. Så tok vi det ned i et petrisskål og noterte ned hvor kaffedyrene gikk.

RESULTAT:

TESTENE
1 MINUTT
2 MINUTTER
5 MINUTTER
LYS
 4
 3
MØRKE
 1
 2
 2
TØRT
 5
 2
 3
VÅTT
 0
 3
2
TEMPERERT
 2 
 1
 0
KALDT
 3
 4
 5
SUKKER
 1
3

SALT 
423




KONKLUSJON

Resultatet viser at  kaffidyrene liker seg bedre på:
- Lyst enn mørkt
- Tørt enn vått
- Kaldt enn Varmt
- Salt enn Sukker

- Hypotesen min stemte ikke på alt,
bare at flesteparten likte tørt enn vått.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar